Recordsmanagement

9-daagse cursus over het beheer van digitale documenten en informatie.

 

Trendrapporten geven aan dat de prioriteit van organisaties ligt bij het digitaliseren van de informatiehuishouding om een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering te kunnen blijven garanderen. Recordsmanagement speelt hierbij een belangrijke rol omdat dit gaat over het identificeren, klasseren, archiveren, bewaren en soms vernietigen van digitale informatie als bewijs of legitimering voor die activiteiten van de organisatie. Zonder doeltreffend recordsmanagement geen goede bedrijfsvoering!

Resultaat

Na afloop van cursus bent u in staat om de relevante wet- en regelgeving toe te passen op de digitale informatiehuishouding van uw organisatie en hierover te adviseren. Daarnaast bent u in staat om de principes van recordsmanagement toe te passen met als doel verbetering van de bedrijfsvoering.

Doelgroep

De cursus is bedoeld voor iedereen die beleidsmatig of projectmatig betrokken is bij en/of verantwoordelijk is voor digitaal archiveren.

Inhoud

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Deel 1: Normenkader Recordsmanagement en wet- en regelgeving

  • Wet- en regelgeving in een digitale omgeving
    • Archiefwetgeving (Archiefwet '95, Archiefregeling 2010)
    • Auteurswet
    • Databankenwet
    • Wet beveiliging persoonsgegevens
    • Wet elektronische handtekening
    • Wet openbaarheid van bestuur
  • Normen en standaarden
    • NEN-ISO 2082
    • NEN-ISO 15489
    • NEN-ISO 23081
    • Beleidsregel digitale vervanging
    • Toepassingsprofiel Metagegevens

Deel 2: Recordsmanagement en de organisatie

  • 9-vlaks-model
  • Informatiearchitectuur
    • NORA
    • KPI's
    • Baseline
    • Trends en ontwikkelingen
    • Van document naar informatie

Deel 3: Zaakgericht en procesgericht informatiebeheer

  • Zaakgericht Werken
    • Het belang van Zaakgericht Werken vanuit oogpunt van dienstverlening en efficiency
    • Zaakgericht Werken in de context van informatiearchitectuur
    • Het hart van Zaakgericht Werken: de zaaktypencatalogus
    • Welke organisatorische veranderingen brengt Zaakgericht Werken met zich mee?
      • Voor de afdelingen Documentaire Informatievoorziening
      • Voor het KCC
      • Voor de organisatie als geheel
    • Implementatie Zaakgericht Werken
      • Welke activiteiten zijn nodig voor implementatie?
      • Aanpak opstellen zaaktype-catalogus
      • Implementatiestrategieën
    • Tips en valkuilen rond Zaakgericht Werken

Deel 4: Digitale Duurzaamheid

  • Langdurig en toegankelijk bewaren van informatie
    • e-Depot en de digitale infrastructuur
    • Keuzes
    • Uitplaatsing of overbrenging van archieven
    • Gedigitaliseerde en 'digital born' documenten
  • Authenticiteit van informatie

Deel 5: Selectie en waardering

  • Bewaren of vernietigen in een digitale omgeving, keuzes maken
  • Selectielijsten
  • Conversie en substitutie
    • Beleidsregel digitale vervanging
    • Handboek vervanging
    • Procedures

Deel 6: Recordscontinuum en de document lifecycle

  • Relatie recordsmanagement, documentmanagement en workflowmanagement
  • Informatiesystemen
  • Recordscontinuum
  • Document Life Cycle
  • Versiebeheer
  • Collaboration
  • Integriteit, authenticiteit, betrouwbaarheid, bruikbaarheid en context van de records

Niveau

Hbo

Certificaat

Na afronding van de cursus ontvangt u een certificaat.

 

Onderdeel van

De cursus Recordsmanagement is onderdeel van de opleidingen: