Basisopleiding Bibliotheekmedewerker (BOB) – Module Basis

8,5-Daagse Basismodule voor (startende) bibliotheekmedewerkers waarin alle belangrijke aspecten, collectievorming, zoekvaardigheden en communicatieve vaardigheden, van succesvol functioneren in een moderne bibliotheek aan de orde komen.

 

De moderne medewerker in een bibliotheek vervult een breed scala aan taken die essentieel zijn voor de dagelijkse werkzaamheden en het verzorgen van klantgerichte diensten. De werkzaamheden kunnen variëren afhankelijk van de grootte en het type van de bibliotheek (openbare, school, academische, gespecialiseerde, etc.).

Deze taken vereisen basiskennis van informatievaardigheden- en technologie, de collectie, sterke communicatieve vaardigheden, een klantgerichte houding en het vermogen om zelfstandig en samen te werken in een dynamische omgeving.  De moderne bibliotheekmedewerker speelt een cruciale rol in de toegankelijkheid en het succes van de bibliotheek als Third Place/De huiskamer van de Stad.

Let op

Bij inschrijving voor de hele Basisopleiding Bibliotheekmedewerker moet u in het opmerkingenveld van het aanmeldformulier aangeven welke verdiepingsmodule (tweede module) u wilt volgen.

Wanneer u gelijktijdig inschrijft voor de Basisopleiding Bibliotheekmedewerker - module Frontoffice of één van de andere modules uit de Basisopleiding Bibliotheekmedewerker (Maatschappelijke Educatie of Leesbevordering & (Digitale) geletterdheid) is het tarief € 1945,00 i.p.v. € 2.195,00.

Resultaat

Na afloop van de module Basis heeft u basiskennis over bibliotheekprocessen, klantgericht werken, en omgaan met digitale systemen en informatiebronnen van de bibliotheek of mediatheek.

Doelgroep 

De Basisopleiding Bibliotheekmedewerker (BOB) module Basis is geschikt voor een breed scala aan deelnemers die interesse hebben of al werkzaam zijn in een functie in een bibliotheekomgeving (bibliotheek, mediatheek of informatiecentrum).

Inhoud

Startbijeenkomst 

Eén week voor aanvang is er een informatiebijeenkomst voor cursisten op locatie over de organisatie, inhoud van de opleiding, huiswerkopdrachten, tentamen, examen, beoordeling en certificering. Het geeft gelegenheid om vragen te stellen, elkaar alvast te leren kennen en wordt afgesloten met een borrel & hapjes.  

 

Collecties en Collectievorming 

Stel een goed, uitgebalanceerde en aantrekkelijke (digitale) collectie samen en blijf meebewegen in de behoefte van de klant.

De unieke kenmerken van de verschillende soorten bibliotheken, zoals de openbare, wetenschappelijke en speciale bibliotheken hebben invloed op de samenstelling van hun collecties. Hier spelen samenwerkingsverbanden en leveranciers een belangrijke rol in het verzamelen van materiaal, het benutten van de bronnen van collectievorming en het toepassen van diverse plaatsingssystemen om collecties overzichtelijk en toegankelijk te maken. 

Tijdens dit onderdeel komen o.a. deze onderwerpen aan de orde: 

  • Informatie en informatiedienstverlening
    • Bronnen en informatiedragers
    • Wereld informatie dienstverlenende instellingen

 

  • Collectiebeheer, verwerven, saneren en beschikbaarstelling 
    • Trends en ontwikkelingen
    • Hoe blijf je op de hoogte?
    • Nieuwsbronnen rond thema Openbare Bibliotheek  

 

(Online) Zoekstrategieën – en technieken I  

Pas essentiële zoektechnieken toe om zoekopdrachten doelgericht en nauwkeurig te maken en voorzie de klant van betrouwbare informatie. Door de klantvraag te analyseren en om te zetten naar zoektermen i.c.m. woordsystemen, de kennis van databanken en zoekmachines kan dit optimaal ingezet worden om de zoekopdrachten doelgericht en nauwkeurig te maken: Zoek slimmer, sneller en vindt de relevante resultaten.  

Tijdens dit onderdeel komen o.a. deze onderwerpen aan de orde: 

  • Professioneel handelen bij klantvragen
  • Vraaganalyse en zoekstrategieën
  • Zoeken en vinden van concrete titels en onderwerpsgerichte informatie
  • Catalogi, bibliografieën en databanken 
  • Trends en ontwikkelingen  

 

Communicatie I: Effectief communiceren

Streef naar een professionele, toegankelijke en gastvrije bibliotheekervaring voor iedereen. Communiceer helder, vriendelijk en effectief met diverse bezoekers, collega’s of samenwerkingspartners ook in lastige situaties. Met inzichten en gesprekstechnieken wordt de klanttevredenheid verhoogd en de samenwerking verbeterd.  

Tijdens dit onderdeel komen o.a. deze onderwerpen aan de orde:

  • Effectief luisteren en vragen stellen 
    • Achterhaal de behoeften van bezoekers en biedt passende oplossingen
  • Helder en vriendelijk communiceren
    • Informatie duidelijk en toegankelijk overbrengen, ook in complexe of drukke situaties
  • Omgaan met verschillende doelgroepen
    • Handige tips om communicatie af te stemmen op diverse bezoekers, kinderen, senioren of mensen met een taalachterstand
  • Assertief en klantgericht optreden
    • Blijf vriendelijk en professioneel, ook in lastige situaties. 

  

Digitale Informatievaardigheden  

Vaardigheden om effectief en efficiënt om te gaan met digitale informatie die essentieel zijn in het hedendaagse digitale tijdperk, waar toegang tot, gebruik en beheer van digitale gegevens cruciaal is.  De bibliotheek speelt een belangrijke rol in het ‘digivaardig’ maken van haar bezoekers. Het is daarom belangrijk dat de moderne bibliotheekmedewerker zelf ook digitaal informatievaardig is. Geavanceerde online zoekstrategieën, alternatieve zoektechnieken en tools om referenties te beheren en hiernaar te verwijzen en/of adviseren met een goed beeld van wat dit soort applicaties precies zijn, wat ze doen, wat de voordelen, gevaren en de uitdagingen zijn.  

Tijdens dit onderdeel komen o.a. deze onderwerpen aan de orde: 

  • Informatievaardigheden en hun rol in de bibliotheek
  • Vraagarticulatie en bronnenkennis
  • 'Filter Bubble' en 'Fake News'
  • Informatie vinden op het deep web
  • Basis zoektechnieken en (geavanceerde) zoekstrategieën
  • Digitale informatievaardigheden en AI; zoekmachines en -systemen (van morgen) 

 

Niveau  

Mbo 4 

Studiebelasting   

  •   Voorbereiding: 2 à 4 uur per week incl. huiswerkopdrachten en tentamen.

Certificaat  

Drie onderdelen van de module Basis wordt afgerond met een tentamen. Bij een voldoende beoordeling heeft u recht op een certificaat. Wanneer u ook één van de andere modules uit de Basisopleiding Bibliotheekmedewerker (Frontoffice, Maatschappelijke Educatie of Leesbevordering & (Digitale) geletterdheid) met goed gevolg afrondt, heeft u recht op het instellingsdiploma Basisopleiding Bibliotheekmedewerker.    

Bijzonderheden  

Wanneer u gelijktijdig inschrijft voor de Basisopleiding Bibliotheekmedewerker - module Frontoffice of één van de andere modules uit de Basisopleiding Bibliotheekmedewerker (Maatschappelijke Educatie of Leesbevordering & (Digitale) geletterdheid) is het tarief € 1945,00 i.p.v. € 2.195,00.

LET OP! Bij inschrijving voor de hele Basisopleiding Bibliotheekmedewerker moet u in het opmerkingenveld van het aanmeldformulier aangeven welke verdiepingsmodule (tweede module) u wilt volgen.