Basisopleiding Bibliotheekmedewerker (BOB) - Leesbevordering & (Digitale) geletterdheid

6-Daagse module voor (startende) bibliotheekmedewerker en lees(media)consulenten, die zich willen specialiseren in het bevorderen van leesvaardigheid en (digitale) geletterdheid.

 

De Lees(media)consulent in het primair onderwijs is van toegevoegde waarde in het bevorderen van leesplezier en leesvaardigheid. De belangrijkste taak is het stimuleren van lezen en mediawijsheid.

Aanvullend spelen Mediatheken ook een belangrijke rol in het voortgezet onderwijs op het gebied van leesbevordering en (digitale) geletterdheid. Middelbare scholen hechten minder belang aan een mediatheek met een professionele mediathecaris waardoor zij deze rol steeds minder vaardig kunnen vervullen. Dit is des te zorgwekkender gezien de daling van de lees- en taalvaardigheid en het leesplezier onder jongeren.

Verken de mogelijkheden om u stevig te positioneren als professional binnen een educatieve instelling en de mediatheek door kennis, vaardigheden en inspiratie op te doen om taalvaardigheid als de liefde voor boeken en lezen te stimuleren.

Let op

Bij inschrijving voor de hele Basisopleiding Bibliotheekmedewerker moet u in het opmerkingenveld van het aanmeldformulier aangeven welke verdiepingsmodule (tweede module) u wilt volgen.

Wanneer u gelijktijdig inschrijft voor de Opleiding Bibliotheekmedewerker - module Basis of één van de andere modules uit de Basisopleiding Bibliotheekmedewerker (Frontoffice of Maatschappelijke Educatie) is het tarief € 1945,00 i.p.v. € 2.195,00.

Resultaat

Na afloop van de module Leesbevordering & (Digitale) geletterdheid heeft u de juiste competenties om doeltreffende en aansprekende wijze leesbevorderings- en geletterdheidprogramma's op te stellen en uit te voeren om zodoende een belangrijke rol te spelen bij de succesvolle uitvoering van een van de belangrijke taken van de mediatheek of bibliotheek.  

Doelgroep

De Basisopleiding Bibliotheekmedewerker (BOB) module Leesbevordering en (Digitale) geletterdheid is geschikt voor mediatheek- en bibliotheekmedewerkers en lees(media)consulenten die zich willen inzetten om de leesvaardigheid van hun bezoekers willen vergroten.

Inhoud

Jeugdliteratuur & Leesmotivatie 0-18 jaar 

Een aansprekende en motiverende leesomgeving door kennis van taal- en leesontwikkeling in een doorgaande lijn van 0 - 18 jaar en het actuele aanbod van jeugdboeken is van groot belang voor de dienstverlening van de bibliotheek. Leerlingen aan het lezen krijgen (met praktische tip en tricks) is immers een van de belangrijke taken van de bibliotheek en mediatheek. 

Tijdens dit onderdeel komen o.a. deze onderwerpen aan de orde: 

  • Taalontwikkeling en leesontwikkeling in een doorgaande lijn (recensies, beoordelingen) collectievorming. 
  • Praktische tips en tricks leesadvies voor leerlingen VO 11-16 jaar  

 

Taalbeleid & Mediatheek  

Een succesvolle aanpak door doelgericht werken en het borgen van beleid voor lezen en leesmotivatie levert het gewenste resultaat. Zorg voor een doorgaande leeslijn door het werken aan doelen, opstellen leesbevorderingsplan, monitoring en evaluatie. 

Tijdens deze module komen o.a. deze onderwerpen aan de orde: 

  • Werken aan doelen, opstellen leesbevorderingsplan, monitoring en evaluatie. 
  • Systemen, inrichting, functies, leescultuur, budget. 

 

Leerling & Leerkracht  

Maak van leerlingen gemotiveerde lezers door gebruik te maken van boekpromotie, werkvormen en activiteiten en ondersteun de docent ook die niet van lezen houdt. Informeer, overtuig en adviseer docenten.

Tijdens dit onderdeel komen o.a. deze onderwerpen aan de orde: 

  • Boekpromotie 
    • Werkvormen en activiteiten, advies jeugdliteratuur. 
  • Rol mediathecaris
    • Informeer, overtuig de docenten om tijd voor hun vak in te leveren en ook als ze niet van lezen houden 

  

Samenwerken binnen & buiten de school   

Structurele inzet van jeugdliteratuur voor verschillende vaksecties en projecten leesbevordering is essentieel in het verbeteren van de leesvaardigheid. Bevorder de leesmotivatie van leerlingen door de krachten te bundelen met zowel interne als externe samenwerking. 

Tijdens dit onderdeel komen o.a. deze onderwerpen aan de orde: 

  • Jeugdliteratuur inzetten in het VO 
  • Vaksecties (informatieve boeken), didactische kennis, profielwerkstukken. 
  • Projecten rondom leesbevordering en hun bijdrage leesprojecten bij. 

 

Digitale geletterdheid  

Zorg voor de verbinding tussen digitale technologie en leesbevordering met een proactieve rol in het bevorderen van digitale geletterdheid door gebruik te van de beschikbare tools. Draag bij aan taal- en leesontwikkeling  en digitale vaardigheden door onderwijs in digitale geletterdheid. 

Tijdens dit onderdeel komen o.a. deze onderwerpen aan de orde: 

  • Introductie Digitale geletterdheid 
  • Een blik op het nieuwe curriculum: wat is het? waarom is het er? 
  • De rol van de media- en bibliothecaris in het PO en VO voor digitale geletterdheid 
  • Samenbrengen van digitale geletterdheid en leesbevordering 
  • Kerndoelen digitale geletterdheid voor leerlingen 
  • Kennis en vaardigheden 
    • Digitale systemen 
    • Digitale media en informatie 
    • Veiligheid en privacy 
    • Data 
    • AI 
  • Ontwerpen en maken 
    • Creëren met digitale technologie  
    • Programmeren 
  • Wisselwerking tussen digitale technologie, de mens en de samenleving 
    • Digitale technologie, jezelf en de ander 
    • Digitale technologie, de samenleving en de wereld 
  • Het ontwikkelen van onderwijs voor dit nieuwe curriculum   

 

Positioneren & Profileren van de Mediatheek  

Versterk de meerwaarde van de mediatheek, dienstverlening en aanbod als daadkrachtige gesprekspartner. Trek op doeltreffende wijze de aandacht en wees de onmisbare plek op school door de juiste (promotie)middelen in te zetten voor de leerlingen, leerkrachten en schoolleiding.  

Tijdens dit onderdeel komen o.a. deze onderwerpen aan de orde: 

  • Inleiding marketing 
    • Het belang van het toepassen van marketing in de mediatheek 
  • Toegevoegde waarde; verwachtingen, imago en mijn waarde voor de organisatie 
  • Doelgroepen; definieer dé klant en weet wat deze zoekt 
  • Uw boodschap 
    • “What's in it for me?” 
    • Headlines / slogans / hoofdboodschap 
    • Welk probleem wordt opgelost? 
  • Communicatiemedia en content; juiste medium voor de juiste doelgroep en juiste boodschap 

Niveau  

Mbo 4 

Studiebelasting   

  • Voorbereiding: 2 à 4 uur per week incl. huiswerkopdrachten en tentamen.
  • Examen module: 12 - 16 uur  

Certificaat  

Twee onderdelen van de module Leesbevordering & (Digitale) geletterdheid worden afgerond met een tentamen. De module wordt afgerond met een examen. Bij een voldoende beoordeling heeft u recht op een certificaat. Indien u ook de Opleiding Bibliotheekmedewerker - module Basis met goed gevolg afrondt, heeft u recht op het instellingsdiploma Basisopleiding Bibliotheekmedewerker.    

Bijzonderheden 

Wanneer u gelijktijdig inschrijft voor de Opleiding Bibliotheekmedewerker - module Basis of één van de andere modules uit de Basisopleiding Bibliotheekmedewerker (Frontoffice of Maatschappelijke Educatie) is het tarief € 1945,00 i.p.v. € 2.195,00.