Werken met emotioneel geladen archiefstukken

2-daagse training voor archiefmedewerkers / studiezaalmedewerkeers, waarin u leert trauma-sensitief om te gaan met bezoekers, die emotioneel beladen archiefstukken (zoals WOII-dossier, Adoptiedossiers, GGD- of jeugdzorgstukken, of politiedossiers.) opvragen.

 

Voor bezoekers kan een dossier schokkend, pijnlijk, onverwacht of verwarrend zijn.Deze training bereidt u voor op professionele omgang met deze situaties.

Het programma is praktisch toepasbaar voor medewerkers van publieksdienstverlening, studiezaal, digitalisering én collectiebeheer.

Resultaat

Na deze tweedaagse training kunt u als archiefmedewerker professioneel en trauma-sensitief omgaan met emotioneel beladen archiefstukken en de bezoekers die deze raadplegen. U beschikt over concrete handvatten voor gesprekstechnieken, het hanteren van emotionele reacties, en het bewaken van uw eigen grenzen en welzijn. Ook ontwikkelt u vaardigheden in de-escalatie, doorverwijzing en het toepassen van werkafspraken die bijdragen aan een veilige werkomgeving voor zowel bezoekers als medewerkers.

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor archiefmedewerkers die werken met gevoelige collecties zoals WOII-dossiers, adoptiedossiers, GGD- of jeugdzorgstukken, of politiedossiers. Het programma is praktisch toepasbaar voor medewerkers werkzaam bij publieksdienstverlening, studiezaal, digitalisering én collectiebeheer.

Inhoud

Tijdens de training komen de volgende aspecten aan de orde:

Dag 1:

Emotioneel beladen archieven

  • Wat verstaan we hieronder en waarom?
  • Jouw rol hierin als medemens/ géén behandelaar
  • Wat betekent “trauma-sensitief” werken

Begrijpen van emotionele reacties

  • Fight/flight/freeze bij bezoekers
  • Triggers bij medewerkers zelf (stress, shock,rouw)

Omgaan met bezoekers die emotioneel reageren

  • Wat zeg je wel en wat niet?
  • Structuur voor een moeilijk gesprek / gesprekstechnieken
  • Grenzen herkennen en benoemen

Zelfzorg & professionele afstand

  • Morele belasting bij archiefmedewerkers
  • Hoe voorkom je dat dossiers “blijven hangen”?

 

Dag 2

Trauma-sensitief werken in de archiefpraktijk

  • Trauma-bewuste taal
  •  Geven van contextinformatie om dossiers beter te doen begrijpen

Ethiek, rolzuivering en doorverwijzen

  • Casusbesprekingen (geanonimiseerde voorbeelden)

Professioneel handelen in lastige situaties

  • De-escalatie
  • Begrenzen zonder conflict
  • Omgaan met heftige emoties

Werkafspraken & protocolontwikkeling

  • Nazorg voor medewerkers
  • Omgaan met inzages met hoge emotionele impact
  • Informatie vooraf aan bezoekers

 

Studiebelasting

Voorbereiding: 2 - 4 uur per week

Docent

Miranda van Soest

Certificaat

Na een afloop ontvangt u een verklaring van deelname