NextCloud Hub voor gebruikers

2-daagse training die je kennis laat maken met NextCloud als alternatief voor Microsoft 365 en inzicht geeft in de verschillende functionaliteiten, tools en integratiemogelijkheden.

 

In het huidige politieke klimaat kijken veel organisaties naar alternatieven voor Microsoft 365 als de complete suite van productiviteitstools. NextCloud is een alternatief, vergelijkbaar met wat Microsoft 365: van bestandsopslag en synchronisatie (denk aan OneDrive) tot online documentbewerking, agenda's, contacten en communicatiemiddelen. Het grote verschil? Nextcloud is open source en kan op de eigen servers gehost worden, of bij een Europese provider naar keuze.

Dit betekent:

  • Volledige controle over je data: De organisatie bepaalt waar de gegevens staan en wie er toegang toe heeft. Geen zorgen meer over de CLOUD Act (USA Freedom Act) of andere Amerikaanse wetgeving die toegang tot je data kan afdwingen.
  • Europese privacy standaarden: Door te kiezen voor hosting in Europa, voldoet een organisatie gemakkelijker aan de AVG (GDPR) en andere strenge Europese privacyregels.
  • Minder afhankelijkheid van de VS: Verminderde digitale afhankelijkheid van buitenlandse technologiegiganten en draag bij aan een veerkrachtigere digitale infrastructuur in Europa.

Een keuze voor Nextcloud geeft zekerheid van lokale controle en Europese soevereiniteit en zorgt voor regie over de digitale toekomst!

Deze tweedaagse cursus biedt IT-professionals en zakelijke gebruikers een grondig begrip van NextCloud Hub, een krachtig alternatief voor Microsoft Office 365. De deelnemers verkennen de functies, tools en integraties van het platform om samenwerking en productiviteit te verbeteren. Door middel van boeiende lessen, praktijkgerichte activiteiten en casestudy’s worden de deelnemers vaardig in het gebruik van NextCloud Hub voor documentbeheer, teamsamenwerking en gegevensopslag.

Resultaat

Aan het einde van de cursus zijn de deelnemers in staat NextCloud Hub effectief binnen hun organisatie te gebruiken en/of NexCloud te introduceren als een alternatief bij het management.

Kerncompetenties die deelnemers ontwikkelen 

  • Beheersing van NextCloud Hub als alternatief voor Office 365
  • Inrichten van veilige en efficiënte samenwerkingsomgevingen
  • Documentbeheer, gebruikersbeheer en toegangscontrole
  • Integratie van externe apps en automatisering van workflows

Doelgroep

Informatieprofessionals (technisch)

  • Profiel: Systeembeheerders, IT-beleidsmakers, infrastructuurspecialisten.
  • Behoeften: Controle over data, naleving van compliance, integratie met bestaande systemen, gebruikersbeheer.
  • Motivatie: Vervangen of aanvullen van bestaande SaaS-oplossingen (zoals Office 365) met een veiligere, zelf-gehoste oplossing.

Zakelijke eindgebruikers (functioneel)

  • Profiel: Projectmanagers, teamleiders, kenniswerkers, medewerkers in administratieve of coördinerende rollen.
  • Behoeften: Efficiënte samenwerking, real-time documentdeling, taakbeheer, communicatie binnen teams.
  • Motivatie: Productiever samenwerken zonder afhankelijk te zijn van versnipperde tools; controle over documentstromen en samenwerking optimaliseren.

Organisaties met verhoogde privacy- of compliance-eisen

  • Sectoren: Overheid, onderwijs, zorg, juridische en financiële instellingen.
  • Kenmerken: Moeten data lokaal beheren, vermijden cloud vendors met dataresidency buitenlands beleid (zoals Microsoft/AWS).

 

Inhoud

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde: 

Introductie tot NextCloud Hub

  • Wat is NextCloud Hub?
  • Belangrijkste functies
  • Voordelen ten opzichte van Microsoft Office 365
  • Gebruikservaring en real-world use cases
  • De basisfunctionaliteiten van het platform

 

Gebruikersbeheer en Machtigingen

  • Uitleg van gebruikersrollen: Admins, Team Managers, Gebruikers
  • Inrichten van machtigingen en toegangsrechten
  • Rolgebaseerde toegang (RBAC)
  • Impact op samenwerking
  • Best practices voor gebruikersbeheer
  • Toetsvragen over rollen en machtigingen

Documentbeheer Essentials

  • Introductie tot documentbeheer
  • Structureren van mappen en rollen
  • Delen, synchroniseren en versiebeheer van documenten
  • Gebruik van tagging, werkruimten en bestandsversies
  • Tools voor real-time samenwerking
  • Toetsvragen over documentbeheer

Samenwerking en Integraties

  • Inleiding tot samenwerkingsfuncties (Talk, Office, Groupware)
  • Document delen via chat, projecten en gedeelde mappen
  • Gebruik van Smart Picker en AI-functionaliteiten
  • Integratie van externe applicaties (zoals OpenProject, XWiki)
  • Workflow automation met Nextcloud Flow
  • Best practices voor samenwerking
  • Toetsvragen over integratie en samenwerking

Bijzonderheden

Deze cursus wordt verzorgd in samenwerking met Open Source Science.

Certificaat

Na afloop ontvangt u een 'verklaring van deelname'.