Marketing en positionering voor de Mediatheek

1-daagse cursus over hoe marketing kan helpen bij het verbeteren van de positionering, communicatie, zichtbaarheid en afstemming op de verschillende doelgroepen van de mediatheek.

 

Uw mediatheek heeft veel te bieden! Maar is iedereen wel op de hoogte van uw aanbod en wat de waarde is voor de scholieren/studenten en uw organisatie? Begrijpen zij uw toegevoegde waarde wel? In tijden van verandering is het van belang dat al uw (potentiële) klanten / gebruikers en de stakeholders weten wat u aanbiedt. Dus dat moet u hen laten weten. Communiceer op de juiste manier uw aanbod en leer marketing in te zetten om uw doelen te bereiken. Maak van marketing en communicatie een vast onderdeel van uw dagelijkse werkzaamheden en versterk zo de rol van uw mediatheek.

 

Resultaat

Na afloop van de cursus bent u bewust van het belang van marketing bij het onder de aandacht brengen van uw dienstverlening en heeft u handvatten gekregen om op effectieve wijze (juiste boodschap met de juiste media) uw toegevoegde waarde te communiceren.

Doelgroep

De cursus is bestemd voor iedereen die zijn team/afdeling/dienstverlening beter onder de aandacht wil brengen bij gebruikers en stakeholders.

Inhoud

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen op praktische wijze aan de orde, met inspirerende voorbeelden.

Inleiding Marketing & Positionering

  • Begrippen en definities
  • Trends en ontwikkelingen
  • Het belang van marketing en positionering in de mediatheek

Toegevoegde waarde

  • Verwachtingen en imago
  • Mijn bijdrage aan de rol van de bibliotheek binnen het onderwijs en positionering van de bibliotheek

Doelgroepen

  • Wie zijn onze bezoekers en bibliotheekgebruikers?
  • Wat zijn de behoeften van onze doelgroepen?

Uw boodschap

  • Wat wil ik communiceren?
  • Hoe draagt dit bij aan het belang van de bibliotheek binnen het onderwijs?
  • Kernboodschap en duidelijke communicatie
  • Belangrijke kernwoorden
  • Welk probleem los ik op?

Communicatiemedia

  • Kies het juiste kanaal en passend medium voor de juiste doelgroep en boodschap
  • Typen content