Klantgerichte informatievaardigheden

6-daagse module waarin u leert de vraag van de bibliotheekklant te analyseren en professioneel te beantwoorden.

De vraag van de klant kunnen analyseren en professioneel beantwoorden is een essentiële vaardigheid voor bibliotheekmedewerkers. Goed zoeken is dat ook. Het stappenplan voor vraagbeantwoording helpt daarbij.

Resultaat

Na afloop van de cursus kan de deelnemer op verantwoorde wijze de informatiebehoefte van gebruikers analyseren en vervolgens hun vraag beantwoorden met het in de bibliotheek beschikbare aanbod van informatiebronnen.

Doelgroep

U maakt kennis met het stappenplan voor vraagbeantwoording. Vraaganalyse, bepaling van zoekstrategie en beoordeling van de informatie op bruikbaarheid en betrouwbaarheid komen uitgebreid aan bod. Door veel praktijkopdrachten, waarin u het beantwoorden van vragen oefent, ervaart u wat professioneel en klantvriendelijk gedrag is.

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Professioneel handelen bij klantvragen
  • Vraaganalyse en zoekstrategie
  • Selecteren van informatie
  • Informatie beoordelen op bruikbaarheid en betrouwbaarheid
  • Zoeken en vinden van concrete titels  en onderwerpsgerichte informatie (inlichtingenwerk)
  • Catalogi, bibliografieën en databanken
    • Zoekmachines, startpagina’s, directories, Google-toepassingen
    • Booleaanse operatoren, truncatie, exact zoeken, nabijheidsoperatoren
    • Google-commando’s
  • Trends en ontwikkelingen

Niveau

MBO

Instapniveau

  • U werkt minimaal 14 uur per week in een bibliotheek, mediatheek, informatiecentrum of een soortgelijke omgeving
  • U heeft minimaal een diploma op MAVO / VMBO-TL niveau

Studiebelasting

Voorbereiding: 5 à 7 uur per week 

Certificaat

Na afronding van de cursus ontvangt u een (deel)certificaat.

Onderdeel van

Deze module is onderdeel van de Basisopleiding Bibliotheken (BOB)