Klantgericht communiceren en adviseren

4-daagse cursus over klantgerichte dienstverlening en advisering bij archiefvraagstukken.

Inleiding

Een belangrijke competentie voor de moderne medewerker Recordsmanagement is communiceren. In een klantgerichte omgeving is het essentieel om doeltreffende te kunnen communiceren en adviseren over informatiedienstverlening.

De module Klantgericht communcieren en adviseren is onderdeel van de opleiding 'Medewerker Recordsmanagement' (Mbo)

Resultaat

Na afloop van de cursus kunt u:

  • de klantgerichte attitude beschrijven en in de praktijk brengen
  • de belangrijkste aspecten van goede advisering van collega’s en/of gebruikers benoemen en in praktijk brengen

Doelgroep

U werkt op een afdeling DIV, Archief of Recordsmanagement.

Inhoud

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Klantgericht communiceren
    • Ratio en emotie, verbaal en non-verbaal communiceren
    • Bewuste en onbewuste patronen in communicatie
    • Communicatiestijlen: gedragstypen herkennen en daarop afstemmen
  • Adviseren
    • Coachend overtuigen
    • Zelfvertrouwen, uitstraling, vertrouwen en geloofwaardigheid versterken
    • Constructief omgaan met weerstand en verschillende belangen
    • Vragen stellen, luisteren en samenvatten
    • Resultaatgericht besluiten, afspraken maken en uitvoeren (SMART)

Niveau

Mbo

Instapniveau

  • U verricht minimaal 14 uur per week werkzaamheden op een afdeling DIV, Archief of Recordsmanagement
  • U heeft minimaal een diploma op MAVO / VMBO-TL niveau

Studiebelasting

De studiebelasting voor het diploma programma bedraagt:

Voorbereiding: 7 à 10 uur per week

Certificaat

Bij actieve deelname aan lessen (en huiswerkopdrachten) ontvangt u een certificaat.

Onderdeel van

Deze cursus is onderdeel van de opleidingen 'Medewerker Recordsmanagement'.