Instore communicatie in de bibliotheek

2-daagse cursus die ingaat op de inrichting en presentatie van de bibliotheek en/of mediatheek om bezoekers optimaal van dienst te zijn.

 

De blik op de uitstraling van de bibliotheek verbreedt en verdiept. Door de workshop leren deelnemers een bibliotheek kritisch te beoordelen in hoe verre de inrichting en presentatie van de bibliotheek voldoen aan de gewenste uitgangspunten. Er worden tips over quick wins gegeven voor een 1e aanzet tot werken met een professioneel instore communicatie beleid en de retailformule in de bibliotheek. De training geeft praktische tips over frontaal presenteren, themapresentaties, displayen, jaarkalender, vlekkenplan en verdeling A, B en C locaties in de vestiging.

Resultaat

Na afloop van de cursus bent u in staat de inrichting van de bibliotheek of mediatheek optimaal af te stemmen op uw bezoekers.

Doelgroep

De cursus is bestemd voor medewerkers van bibliotheken en mediatheken.

Inhoud

Tijdens de cursus komen de volgende aspecten aan de orde:

Retailmarketing als inspiratie

  • Definitie + vertaling naar de bibliotheeksector
  • Waarom wordt retail marketing ingezet in de bibliotheek
  • Verrassen en verleiden zoals in de detailhandel
  • Snuffelen vs. gericht zoeken

Instore communicatie in de mediatheek/bibliotheek

  • Definitie en doelstelling
  • Bewegwijzering
  • Posters/flyers
  • Narrowcasting
  • Displaymaterialen/decoratie
  • Meubilair

Werken met een instore communicatie beleid met de retailformule als inspiratie

  • Meer dan alleen inrichting!
  • Organisatie binnen de bibliotheek: een andere manier van werken
  • Retail & personeel (actieve service, bedrijfskleding)
  • Klantgericht werken (direct en indirect)

Studiebelasting

  • 2 uur voor de huiswerkopdracht

Certificaat

Na afloop van de cursus ontvangt u een 'verklaring van deelname.'