Conflicthantering
2- daagse praktische cursus, die ingaat op het tijdig herkennen en oplossen van conflicterende situaties en hier adequaat bij handelen.
In een omgeving waar informatie, belangen en samenwerking voortdurend in beweging zijn, kunnen conflicten onvermijdelijk zijn. Hoe gaat u daar professioneel en doelgericht mee om? Deze praktijkgerichte cursus biedt u handvatten om conflicten binnen organisaties te herkennen, te begrijpen én op constructieve wijze aan te pakken. U leert uw eigen rol en stijl in conflictsituaties te analyseren, verschillende conflictinterventies toe te passen en effectief te onderhandelen. Zo wordt u sterker in het hanteren van spanningen en het bouwen aan duurzame samenwerking.
Resultaat
U begrijpt en heeft kennis over wat conflicten zijn, welke fasen daarin zijn te onderscheiden en hoe ze binnen samenwerkingsverbanden in organisaties ontstaan. U kunt conflicten op het werk hanteren. U bent in staat om te onderhandelen op meerdere niveaus en verschillende conflicthanteringstijlen te hanteren.
Maar met name bent u in staat uw eigen rol te onderscheiden, uw competenties effectief in te zetten en te reflecteren; dus conflictvaardiger te handelen.
Doelgroep
De cursus is bestemd voor leidinggevenden en adviseurs, die in hun functie te maken (kunnen) krijgen met conflicten en conflicterende belangen.
Inhoud
Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Introductie
- Diverse stijlen van leren en persoonlijkheidsmodellen
- Reflectie op de achtergronden van de eigen conflictstijl
- Zakelijk conflict vs. persoonlijk conflict
Contingenteringsbenadering
- Zelfinzicht
- Analyseren van meegenomen conflicten uit eigen werkomgeving
Projectie bij conflicten
- Gesprekken voor om weerstanden weg te nemen, oplossingen aan te dragen
- Oefenen met acteur
Diagnose conflict vaststelling
- Conflictinterventie
- Escalatieladder
Conflictbemiddeling