Communiceren en beïnvloeden in de veranderende informatiedienstverlening

5-daagse cursus waarin u werkt aan competenties voor doeltreffende communicatie in de praktijk van een veranderende omgeving.

Inzicht in je eigen communicatiestijl helpt je om je kwaliteiten beter te benutten en valkuilen te vermijden. Daarnaast is het nuttig om je bewust te zijn van de communicatiestijl die je collega, manager en klant hanteert, zodat je daarop kunt inspelen. De kans dat je gespreksdoel bereikt wordt hiermee een stuk groter. Maar bovenal leidt dit tot een leukere en effectievere samenwerking!”

Onder normale omstandigheden is goed communiceren al een hele uitdaging. Nu we met z’n allen het kantoor hebben verlaten (vandaar: de verander(en)de organisatie) en veel online werken is er een dimensie bijgekomen waar in de training extra aandacht aan wordt besteed.

Resultaat

Na afloop is de cursist in staat om op doeltreffende wijze te communiceren en te argumenteren in situaties waarbij weerstanden en conflicten kunnen ontstaan.

Doelgroep

Senior medewerkers, teamleiders en projectteamleden die hun communicatieve vaardigheden op een hoger niveau willen brengen.

Inhoud

Tijden de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Lesdag 1

  • Introductie in de training
  • Communicatie algemeen
  • Zelfinzicht
  • De vier communicatiestijlen (hoofdstukken 1 /m 5 van het boek)
  • De veranderen(en)de organisatie
  • Huiswerk en eindopdracht.

Lesdag 2

  • Vergroten van je wendbaarheid in communiceren (hoofdstuk 6 van het boek)
  • Kernkwaliteiten en valkuilen
  • (Online) feedback geven en ontvangen
  • Overtuigen en argumenteren
  • Het voeren van (online) adviesgesprekken
  • Huiswerk en eindopdracht

Lesdag 3

  • (Online) samenwerken onder stress (hoofdstuk 7 van het boek)
  • Weerstand en emoties
  • De tien beïnvloedingsvaardigheden
  • Introductie Roos van Leary als instrument om interactie mee te beïnvloeden
  •  Huiswerk en eindopdracht

Lesdag 4

  • Interactie en invloed (Roos van Leary)
  • (Online) presenteren
  • (Online) overleg voeren en vergaderen
  • Huiswerk en eindopdracht

Lesdag 5

  • Losse eindjes
  • De training in vogelvlucht
  • Eindopdracht: het voeren van een (online) gesprek in een verander(en)de organisatie

Niveau

HBO

Opbouw

Als basis van de cursus dient het  'Waarom begrijp je me niet?'

“Op de achterflap staat o.a.: Gesprekken lopen niet altijd zoals we hadden verwacht. Je gesprekspartner reageert ineens heel emotioneel, lijkt helemaal niet geïnteresseerd in je verhaal, blijft maar om de hete brij heen draaien en komt met oplossingen terwijl jij alleen wilde overleggen. Frustrerend……en onnodig!

Waarom begrijp je me niet? Laat zien hoe je ervoor kunt zorgen dat gesprekken wél effectief verlopen.

Je maakt kennis met vier communicatiestijlen die op de werkvloer voorkomen.

  • de directieve stijl
  • de expressieve stijl
  • de coöperatieve stijl
  • de beschouwende stijl

Studiebelasting

Voorbereiding: 20 uur

Eindopdracht: 10 uur

Certificaat

Bij een voldoende beoordeling van de afrondende toets (voeren van een 1-op-1 gesprek) ontvangt u een certificaat 'met goed gevolg afgerond'.

Onderdeel van

De cursus Communiceren in een veranderende organisatie is een facultatief onderdeel van de opleidingen: