CursusNieuw

Mediawijsheid en informatievaardigheden

De 3-daagse cursus brengt u op de hoogte van achtergronden, thema's, toepassing en promotie van mediawijsheid en informatievaardigheden in de bibliotheek. Tijdens de cursus leert u alles over de impact van (sociale) media.
Duur
3 lesdagen
Lestijden
10:00 - 16:30 uur
Kosten
€ 1350,00 (incl. 0% BTW, cursusmateriaal en lunches). Leden van de VVBAD hebben 10% korting.
Startdatum
12 december 2017
Overige dagen
13 & 14 december 2017
Plaats
Antwerpen Routebeschrijving
Direct inschrijven

Inleiding

mediatheektrainingenMedia hebben grote invloed op jongeren. Soms bewust, maar veelal onbewust. Jongeren multitasken met de meest uiteenlopen (digitale) media. Ze hebben contact met vrienden via Snatchap, Instagram, Whatsapp of Facebook. Telijkertijd downloaden ze muziek, kijken tv of gamen met virtuele vrienden. Antwoord op vragen en teksten voor werkstukken vinden ze met Google. Wees op de hoogte van de leefwereld van jongeren. Leer met deze cursus mediawijsheid en informatievaardigheden te bevorderen en te promoten binnen uw eigen werksituatie.

 

Resultaat

  • U kent de begrippen mediawijsheid en informatievaardigheden/information literacy
  • U heeft kennis van de ontwikkeling van het brein van jongeren in de puberleeftijd en de gevolgen daarvan op gedrag
  • U kent de meest gebruikte sociale media
  • U begrijpt de rol die deze media spelen in de leefwereld van jongeren
  • U heeft inzicht in de positieve en negatieve aspecten van de digitale leefwereld van jongeren
  • U bent op de hoogte van organisaties en initiatieven met betrekking tot mediawijsheid en informatievaardigheden
  • U bent in staat om mediawijsheid en informatievaardigheden te bevorderen en te promoten binnen de eigen werksituatie

 

Doelgroep

De cursus is bedoeld voor bibliotheekmedewerkers, docenten, onderwijsassistenten en mediatheekmedewerkers.

 

Inhoud

  • Afbakening van de begrippen mediawijsheid en informatievaardigheden/information literacy
  • Achtergronden bij de leefwereld van jongeren
    • Het puberbrein: ontwikkeling van de hersenen van tieners
    • Jongeren en hun digitale leefwereld
    • Maatschappelijke ontwikkelingen
    • Thema’s bij de leefwereld van jongeren
    • Sociale media waaronder Snapchat, Instagram, Facebook en Twitter
    • Online pesten
    • Reclame
    • Seksualisering
    • Verslaving/infobesitas
    • Mobiele telefonie
    • Privacy
  • Integreren van mediawijsheid en informatievaardigheden in het onderwijs
  • Informatievaardigheden 
  • Probleem definiëren
    • Zoekstrategie kiezen
    • Informatiebronnen opsporen
    • Informatie verwerken
    • Informatie van meerdere bronnen samenbrengen
    • Evalueren

TW MIO-MW, mediawijsheid, informatievaardigheden, VO, voortgezet onderwijs, onderwijs, social media