CursusNieuw

Relatiebeheer en accountmanagement in de informatiedienstverlening

4-daagse cursus waarin je leert over de rol van relatiebeheerder/accountmanager en succesvol de principes van marketing kan toepassen.

Duur
4 lesdagen
Lestijden
10:00 tot 16:30 uur
Kosten
€ 1775,00 (incl. 0% BTW, cursusmateriaal, lunches en examen) Leden van de KNVI en de NVBA ontvangen 10% korting op het cursusgeld.
Startdatum
Woensdag 26 september 2018
Overige dagen
3, 10 & 31 oktober 2018
Plaats
Utrecht Routebeschrijving
Direct inschrijven

Inleiding

In een digitale organisatie veranderen rollen en functies. Zo doen bijvoorbeeld Accountmanagement en Relatiebeheer hun intrede in de transitie van een analoge naar een digitale informatiehuishouding. Tegelijkertijd is de noodzaak om de informatiedienstverlening optimaal aan te laten sluiten op de  behoefte van de gebruikers in tijden van ‘Information Overload’ nog nooit zo groot geweest.

 

Daarom is goed relatiebeheer, weten wat de gebruiker nodig heeft en diensten daarop kunnen aanpassen, belangrijk voor de informatiespecialist. Deze ontwikkeling biedt kansen en daar op inspelen draagt bij tot de professionalisering van het vakgebied.

 

Doelgroep

De cursus is bestemd voor informatiespecialisten die verantwoordelijk zijn voor het afstemmen van de informatiedienstverlening op de behoeften van interne en externe gebruikers.

 

Resultaat

Na afloop van de cursus begrijpt de deelnemer de rol van relatiebeheerder/accountmanager en kan daar naar handelen door succesvol de principes van marketing toe te passen.

 

Inhoud

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:

 

1. De rol van de Accountmanager

  • van aanbod naar vraaggerichte informatiedienstverlening
  • taken en verantwoordelijk van de accountmanager
  • relatiebeheer
  • kwaliteit in de dienstverlening
  • accountplan

 

 

2. Klantgerichtheid en Relatiebeheer

  • Positie binnen de organisatie
  • Klantgericht vs. Klantvriendelijk
  • Is de klant koning?
  • SLA’s en Dienstverleningsovereenkomsten
  • Accountplan

 

3. Marketing

  • Situatie-analyse en sterkte-zwakte-analyse,  strategische opties en keuzen
  • Toegevoegde waarde bepalen
  • Marketingdoelstellingen, -instrumenten (5 P´s) en -strategie
  • Communicatie / promotie

 

4. Klantgericht communiceren

  • Klantgericht communiceren
    • ratio en emotie; verbaal en non-verbaal communiceren
    • bewuste en onbewuste patronen in communicatie
    • communicatiestijlen: gedragstypen herkennen en daarop afstemmen
  • Adviseren
    • coachend overtuigen
    • zelfvertrouwen, uitstraling, vertrouwen en geloofwaardigheid versterken
    • constructief omgaan met weerstand en verschillende belangen
    • vragen stellen, luisteren en samenvatten
    • resultaatgericht besluiten, afspraken maken en uitvoeren (SMART)

 

TW: informatie, beheer, makelaar, relatiebeheer, accountmanagement, informatiemanagement, SLA, marketing, informatievoorziening, dienstverlening