Functioneel Beheer

10-daagse cursus die u gedegen voorbereidt op de functie van Functioneel Beheerder.

 

De functioneel beheerder is in veel organisaties de spin in het web tussen de business en de IT. Je bent verantwoordelijk voor de geautomatiseerde ondersteuning van de bedrijfsprocessen. De dynamiek is hoog, o.a. door de Agile manier van werken.  Business en IT kunnen de druk flink opvoeren en stellen hoge eisen. Systemen moeten op het afgesproken moment met de juiste specificaties beschikbaar zijn. Daarnaast spelen leveranciers tegenwoordig een belangrijke rol in de wereld van de functioneel beheerder. 

Er wordt een stevig beroep gedaan op het verbindend vermogen van de functioneel beheerder.

Op het ene moment ben je met IT in gesprek over versies en opleverdata en even later onderhandel je met een softwareleverancier over de specificaties die door de business als noodzakelijk worden beschouwd, maar nog niet in de volgende release zijn voorzien. En wanneer je succesvol hebt onderhandeld moet er nog snel getest worden voor de implementatie. Welkom in de wereld van de functioneel beheerder!

Resultaat

De 10-daagse opleiding neemt jou mee op een ontwikkelreis in kennis, methodisch werken en het toepassen van vaardigheden. In deze opleiding is er gekozen voor een evenwichtige opbouw tussen kennis verwerven en het leren toepassen. Er wordt veel praktisch gewerkt en geoefend tijdens de lessen. De werkvormen stimuleren dat de cursisten veel van elkaar leren.

De opleiding is gebaseerd op een fictieve omgeving (case) die als rode draad door de lesdagen loopt. Hierdoor kunnen de deelnemers hun eigen praktijk eenvoudig spiegelen en hun leerervaring maximaal overbrengen naar hun eigen werkomgeving.

Doelgroep

Informatiespecialisten die hun taken en rol zien veranderen richting het Functioneel Beheer.

Inhoud

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Dag 1: Rol, positionering Informatiemanagement, BiSL I

  • Introductie business information management
  • BiSL-procesclusters en terminologie
  • BiSL-processen zoals gebruikersbeheer, functionaliteitenbeheer, verbindend, sturend en strategisch coördinerend

Dag 2: Klantgerichtheid I

  • Relatie functioneel beheerder, klanten organisatie
  • Communicatie
    • Luisteren
    • Vraag achter de vraag
    • Argumenteren
    • ‘Nee’ verkopen

Dag 3: Wijzigingsketen & functionele specificatie

  • Business Case lezen, begrijpen en beoordelen
  • Kosten inschatten en baten bepalen
  • Risico’s
  • Haalbaarheid
  • Voorstel schrijven
  • functionele specificatie

Dag 4: Klantgerichtheid II

  • Adviseren
  • Klantgerichte tweegesprekken
  • Alternatieve voorstellen

Dag 5: Werken in projectteams en agile teams

  • Projecten en projectmatig werken
  • Agile en agile projecten

Dag 6: Omgaan met veranderingen

  • Voorlichting
  • Omgaan met weerstanden
  • Rol van de Functioneel Beheerder in een veranderingsproces
  • Implementatie plan

Dag 7: IT Management

  • De IT-dienstverlener
  • Impact analyse
  • Requirements
  • IT-infrastructuur
  • Informatiesystemen
  • Service organisatie

Dag 8: Onderhandelen en conflicthantering 

  • Onderhandelingstechnieken
  • Voorkomen en omgaan met conflicten
  • Communiceren in conflictssituaties

Dag 9: Test- en Beheerplan

  • Governance
  • Financiële paragraaf
  • Planningsparagraaf
  • Behoefte en kwaliteitsparagraaf
  • Contractenparagraaf
  • Testen

Dag 10: Wrap up en presentaties 

  • Functioneel Beheer in de praktijk toepassen
  • Opdrachten presenteren

 

Niveau

HBO

Studiebelasting

Voorbereiding: 4 - 6 uur per week

Eindopdracht: 20 uur

Certificaat

Bij een voldoende van de afsluitende opdracht ontvangt u een certificaat 'met goed gevolg afgerond'.