CursusNieuw

Communiceren, instrueren en presenteren (BOB2)

Communicatie is een onlosmakelijk verbonden aan het bibliotheekvak en aan informatieoverdracht.
Duur
3 lesdagen
Lestijden
10.00 - 16.00 uur
Kosten
€ 1325,00 (incl. 0% btw, cursusmateriaal en lunches)
Startdatum
Maandag 25 september 2017
Overige dagen
27 november & 18 december
Plaats
Utrecht Routebeschrijving
Volgende startdata

nnb

Direct inschrijven

Inleiding

Communicatie is een onlosmakelijk bestanddeel van alle informatieoverdracht. Daarom zijn in deze module de volgende thema's samengebracht: 1. Resultaatgericht communiceren; en 2. Overtuigend instrueren en presenteren. Deze module is onderdeel van de Basisopleiding Bibliotheken (BOB). Als er plaatsen overblijven bij de start, kunnen BOB-modules ook los gevolgd worden.

 

Resultaat

  • U weet op klantgerichte en zakelijke wijze te communiceren
  • U kunt de communicatieve vaardigheden van de bibliotheekmedewerker onderscheiden, karakteriseren en in de praktijk brengen
  • U bent in staat bij te dragen aan het bevorderen van informatievaardigheid.
 

Doelgroep

  • U verricht uitvoerende werkzaamheden in een bibliotheek, mediatheek, informatiecentrum of soortgelijke omgeving.

 

Instapniveau

  • U werkt minimaal 14 uur per week in een bibliotheek, mediatheek, informatiecentrum of soortgelijke omgeving;
  • U heeft minimaal een diploma op mavo/vmbo-tl-niveau.

 

Niveau

MBO

 

Inhoud

  • Dag 1:   Resultaatgericht communiceren (dag 3 van de BOB)
    Prettig en transactiegericht samenwerken met klanten en collega’s. De ander het gevoel geven “welkom” te zijn en respectvolle aandacht te krijgen. Vanuit de houding van de coach feedback geven en ontvangen, én elkaar aanspreken op gedrag. Onbegrip, weerstand, problemen, conflictsituaties verhelderen door professionele houding en vraagstelling.
    Coachend communiceren is voor veel mensen nieuw en werkt ontspannend, oplossend en inspirerend. Een zeer constructieve manier van communiceren op basis van wederzijds respect. Een krachtige en vriendelijke communicatievaardigheid, zeker ook voor mensen, die nog weinig bewust hebben gewerkt aan hun persoonlijke ontwikkeling.

  • Dag 2:   Overtuigend instrueren en presenteren (dag 8 van de BOB)
    Bij het groeien naar meer verantwoordelijkheid is dit één van de eerste vaardigheden die medewerkers brengt naar een hoger niveau van bewust zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid.
    Deelnemers leren een boodschap, dienst , project, instructie, krachtig over te brengen aan één of meerdere personen. Zij ervaren vertrouwen van anderen te ontvangen en mensen “mee te krijgen” in voorstellen en gewenste actie. De hierboven bij dag 3 van de BOB genoemde vaardigheden vormen hier een belangrijke basis. Deelnemers maken op deze dag kennis met de ingrediënten voor het voorbereiden en uitvoeren van presentaties en instructies. Los van variërend talent voor presenteren en instrueren kan iedereen waarneembare stappen voorwaarts maken in het uitoefenen van invloed en het initiëren van gewenste actie.

  • Dag 3:   Presenteren of instrueren (dag 12 van de BOB)
    De deelnemers houden een presentatie of instructie over een vakinhoudelijk onderwerp, bv. uit de eigen beroepspraktijk.
    Alle deelnemers presenteren of instrueren voor de klas medecursisten. Het vakinhoudelijke onderwerp kiezen zij zelf uit hun beroepspraktijk of uit de eerdere lesdagen van de Basisopleiding Bibliotheken. Zeer leerzaam voor de deelnemer zelf, maar ook voor de medecursisten. Communicatiedocent Peter Troost en bibliotheekdocent Tale Evenhuis zullen iedere deelnemer van feedback voorzien. Daarnaast geven ook de medecursisten hun terugkoppeling.

 

Studiebelasting

  • 3 lesdagen van elk 5,5 uur
  • 5 à 7 uur per week voor huiswerk en zelfstudie.

TW: Basisopleiding Bibliotheken, BOB, bob, BOB-COM