CursusNieuw

Communiceren, instrueren en presenteren (BOB2)

Communicatie is een onlosmakelijk verbonden aan het bibliotheekvak en aan informatieoverdracht.
Duur
3 lesdagen
Lestijden
10.00 - 16.00 uur
Kosten
€ 1325,00 (incl. 0% btw, cursusmateriaal en lunches)
Startdatum
Dinsdag 3 april 2018
Overige dagen
Maandagen 14 mei en 11 juni 2018
Plaats
Utrecht Routebeschrijving
Direct inschrijven

Inleiding

Communicatie is een onlosmakelijk bestanddeel van alle informatieoverdracht. Daarom zijn in deze module de volgende thema's samengebracht: 1. Resultaatgericht communiceren; en 2. Overtuigend instrueren en presenteren. Deze module is onderdeel van de Basisopleiding Bibliotheken (BOB). Als er plaatsen overblijven bij de start, kunnen BOB-modules ook los gevolgd worden.

 

Resultaat

  • U weet op klantgerichte en zakelijke wijze te communiceren
  • U kunt de communicatieve vaardigheden van de bibliotheekmedewerker onderscheiden, karakteriseren en in de praktijk brengen
  • U bent in staat bij te dragen aan het bevorderen van informatievaardigheid.
 

Doelgroep

  • U verricht uitvoerende werkzaamheden in een bibliotheek, mediatheek, informatiecentrum of soortgelijke omgeving.

 

Instapniveau

  • U werkt minimaal 14 uur per week in een bibliotheek, mediatheek, informatiecentrum of soortgelijke omgeving;
  • U heeft minimaal een diploma op mavo/vmbo-tl-niveau.

 

Niveau

MBO

 

Inhoud

  • Dag 1:   Klantgericht communiceren
    Klantgerichtheid is ‘Ja’ zeggen tegen degene die gebruik maakt van jouw diensten en hem/haar daadwerkelijk helpen. Ook als dat jouw collega’s zijn. Dat leidt tot prettig en transactiegericht samenwerken. De ander het gevoel geven “welkom” te zijn en respectvolle aandacht te krijgen. Écht te worden geholpen. Met de juiste houding en vaardigheden krijg je dit voor elkaar. Onbegrip, weerstand, problemen, conflictsituaties verhelderen door professionele houding en vraagstelling.
    Klantgericht communiceren werkt ontspannend, oplossend en inspirerend. Een krachtige en vriendelijke communicatievaardigheid, zeker ook voor mensen, die nog weinig bewust hebben gewerkt aan hun persoonlijke ontwikkeling.

  • Dag 2:   Overtuigend instrueren en presenteren
    Bij het groeien naar meer verantwoordelijkheid is dit één van de eerste vaardigheden die medewerkers brengt naar een hoger niveau van bewust zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid.
    Deelnemers leren een boodschap, dienst , project, instructie, krachtig over te brengen aan één of meerdere personen. Zij ervaren vertrouwen van anderen te ontvangen en mensen “mee te krijgen” in voorstellen en gewenste actie.
    Los van variërend talent voor presenteren en instrueren kan iedereen waarneembare stappen voorwaarts maken in het uitoefenen van invloed en het initiëren van gewenste actie. Deelnemers maken op deze dag kennis met de ingrediënten voor het voorbereiden en uitvoeren van presentaties en instructies.

  • Dag 3:   Presenteren of instrueren (slotdag)
    Op de slotdag komt alles wat je hebt geleerd in de Basisopleiding Bibliotheken bij elkaar. Tijdens de opleiding heb  je een aantal inhoudelijke opdrachten uitgewerkt.  Maar je hebt ook beter leren communiceren en presenteren. Je hebt deze dag de kans om te laten zien hoeveel je bent gegroeid:
    je verzorgt op deze dag voor de groep en alle docenten een presentatie over een van de inhoudelijke onderwerpen die je hebt uitgewerkt. Je krijgt een beoordeling op de kwaliteit van de inhoud van jouw presentatie én op jouw manier van presenteren.

 

Studiebelasting

  • 3 lesdagen van elk 5,5 uur
  • 5 à 7 uur per week voor huiswerk en zelfstudie.

TW: Basisopleiding Bibliotheken, BOB, bob, BOB-COM